понеділок, 27 лютого 2017 р.

Відкритий урок:"Генетика людини"



                   Тема уроку: Генетика людини

v                        Мета уроку: Ознайомити учнів з особливостями генетики людини;методами  вивчення генетики людини; розкрити суть поняття “євгеніка“; ознайомити із спадкивими хворобами людини; розвивати вміння порівнювати генетику рослин , тварин з генетикою людини; порівнювати типи успадкування ознак; виховувати бережливе ставлення до здоров’я особистого та здоров’я нащадків .

Обладнання: збірники задач,підручники, роздатковий матеріал ,                                        мультимедійна презентація.
Тип уроку:     комбінований з елементами евристичної  гри .
Епіграф уроку:
     Чого б ти не вчився , вчися для себе .


Хід  уроку
І. Організаційний момент .
1. Перевірка присутніх учнів на уроці та їх готовність до нього .
2. Оголошення девізу уроку :
  Не просто слухати , а чути .
Не просто дивитись, а бачити .
Не просто відповідати ,а міркувати .
Дружно і плідно  працювати .
3. Вступне слово викладача про роль  генетики у житті людини.
ІІ. Актулізація опорних знань
Бесіда .
Дати визначення термінам .
  • Ген .
  • Генотип.
  • Алельні гени.
  • Домінантна ознака.
  • Рецесивна ознака.
  • Гетерозигота.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Повідомлення теми і мети уроку.
Оголошення девізу уроку.
Практична значимість матеріалу .
ІV. Вивчиння нового матеріалу
Сьогоднішний урок ми провидемо у вигляді конференції лікарів-генетикиків та вчених генетиків.
Розповіть учителя
Генетика людини – це один із захоплюючих розділів генетики .
Генетика людини – наука про спадковість і мінливість ознак у людини .
Саме у цій царині точаться найжорсткіші наукові дискусії, саме тут впроваджуються найсучасніші методи і технології .
Людини як біологічний вид підпорядковується тим самим закономірностям успадкування,
що й будь-яка тварина із статевим способом розмноження , тобто не відрізняється від інших видів ссавців. Будова генетичного апарату людини подібна до будови генетичних апаратів усіх мешканців.
Спадкування ознак у людини підпорядковується всім законам і правилам генетики:
законам  Менделя , Моргана , зчеплення  генів , взаємодії алельних і неалельних генів.
Методи генетики людини .
(Доповіді учнів)
  • Цитогенетичний .
  • Генеалогічний
  • Близнюковий
  • Молекулярно-генетичний

1. Цитогенетичний метод

Заснований на мікроскопічному вивченні хромосом. Метод дозволяє вивчати       стандартний каріотип людини, а також виявляти спадкові хвороби, викликані геномними і хромосомними мутаціями. Розроблено спеціальні методи, дозволяють фарбувати ділянки хромосом в залежності від їх будови. Це дозволяє розрізняти навіть дуже схожі на вигляд хромосоми. У цитогенетичних дослідженнях звичайно використовують лімфоцити крові, які культивують на штучних поживних середовищах. Дослідження хромосом проводять на стадії метафази.
2. Генеалогічний метод
 Заснований на вивченні спадкування ознаки в сім'ях протягом ряду поколінь. Метод дозволяє з'ясувати, чи успадковується дана ознака, прослідкувати розщеплення ознак у потомства, а також алельних генів, що викликають порушення в організмі. Існують вроджені форми рецесивної глухоти і шизофренії. За рецесивним принципом успадковуються важкі захворювання обміну речовин: цукровий діабет і фенілкетонурія.


3. Близнюковий метод

У людини в 1% випадків народжуються близнюки. Вони можуть бути різнояйцевими або однояйцевими. Різнояйцеві близнюки розвиваються з двох різних яйцеклітин, одночасно запліднених двома чоловічими гаметами, а однояйцеві - з однієї яйцеклітини, роз'єднаної на ранній стадії дроблення зиготи. Різнояйцеві близнюки, хоча і бувають дуже схожими, але частіше за все нагадують один одного не більше звичайних братів і сестер, народжених у різний час, вони бувають і різностатевими. Вивчення однояйцевих близнюків, які проживають в різних умовах, дозволяє встановити вплив середовища на прояв спадкових задатків, а також з'ясувати, чи є дана ознака успадкованою.

4. Молекулярно-генетичний метод

Дозволяють вивчити організацію генетичного апарату, молекулярну структуру генів і генотипу, встановити нуклеотидну послідовність - як кажуть, секвенувати геном людини і багатьох інших організмів, з'ясувати молекулярні механізми експресії генів. Розроблено методи визначення функцій генів, клонування генів. Налагоджена ДНК-діагностика (виявлення спорідненості, ідентифікація особистості), досягнуті успіхи в генній терапії спадкових захворювань.
                       
                              
Демонстрація фільму «18-фактів про генетику».
     Доповідь учениці “Євгеника”, “генетика людських популяцій
     Євгеникаце вчення про селекцію людини.                                                      На початку 20 ст. ,коли генетика тільки робила перші кроки , це вчення було досить популярним , але нацистський світогляд довів  євгеніку до абсурду . Тривалий час учення про селекцію людини входило до розряду злочинів проти людства поряд з расизмом дослідами над людми . Сучасну євгенику поділяють на два напрями : позитивну і негативну .
Генетика людських популяцій . На відміну від популяції інших ссавців, у людських поселеннях діють особливі фактори . Це насамперед  регілійні та соціальні бар’єри які накладають обмеження на вільні схрешювання.
Робота з підручником (С.В. Межжерін, Я.О. Межжеріна. Біологія 11 клас. Рівень стандарту, академічний рівень) ст. 105 ,таб.13.
Розв’зування задач .

Задача 1.
Альбінізм у людини успадковується як рецесивна ознака. Батько й матір гетерозиготні за пігментацією волосся. Чи можливе народження в цій родині дитини-альбіноса ? 

Задача 2.
Блакитноокий чоловік батьки якого мали карі очі , одружився з кароокою жінкою , у батька якої очі були блакитними , а в матері –карими .
Який колір очей можуть мати їхні майбутні діти ?

Спадкові хвороби.
Розповідь учителя .
Спадкові хвороби – розлади організму пов’язані з порушення генетичного апарату : генів , окремих хромосом або геному .
Демонстрація слайдів .
1.      Афібриногенемія.
2.      Серповидноклітина анімія
3.      Гемофілія
4.      Астигматизм
5.      Кімеролопія
6.      Катаракта
7.      Главкома
8.      Арахнодактилія
9.      Синдактилія
10.  Полідактилія
11.  Ахонроплазія
12.  Брахідактилія
13.  Ектродактилія
14.  Синдром котячого крику
15.  Синдром Шерешевського-Тернера
16.  Синдром Клайнфельтера
17.  Синром Патау
18.  Синдром Дауна
19.  Сіамські  близнюки
20.  Резус фактор

V . Узагальнення і систематизація знань
Тестовий контроль.

VI . Підбиття підсумків уроку.

VII . Домашнє завдання .
1.      С.В. Межжерін, Я.О. Межжеріна. Біологія 11 клас. §18.
2.      Підготувати повідомлення про геномні мутації.
3.      Розв’язати задачі   1,2 ст. 22 із збірника Біологія 11 клас. Задачі з генетики та екології.

Немає коментарів:

Дописати коментар

ДИСТАНЦІЙНЕ НАВЧАННЯ 09.02.2022.

  Дистанційне   навчання     09.02.2022. 1курс 16 група(хімія) УРОК№37 Тема уроку: Контрольна   робота . «Оксигеновмісні сполуки». ...